مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

Design Shanghai، مهم‌ترين رويداد ديزاين آسيا

رويداد "Design Shanghai" كه امروزه به عنوان يكي از مهم‌ترين رويدادها در تقويم طراحي مطرح شده است، امسال نيز براي پنجمين سال در تاريخ ۱۴-۱۷ مارس ۲۰۱۸ برگزار شد و بهترين برندها و طراحان معروف را در كنار هم جمع كرد.

درسال 2018 اين رويداد در تاريخ ۱۴-۱۷ مارس ۲۰۱۸ كه مصادف با ۲۳-۲۶ اسفند ۱۳۹۶ بود در مركز نمايشگاه‌هاي شانگهاي برگزار  شد و در آن پنج سالن طراحي هريك با موضوعيت يكي از پنج محور نامبرده شده در بالا اختصاص داده شده بود كه هريك از آن‌ها دريچه‌اي به قلمرو جديدي از طراحي باز مي كرد.

در اين سالن ها بيش از ۴۰۰ برند و گالري مطرح و در حال رشد از ۳۰ كشور، ايده‌هايشان را در قالب تركيبي از محصولات، فضا آرايي‌هاي مخصوص و رويدادهاي منحصر به فرد شبكه‌اي به نمايش گذاشته بودند.

 DUBAI DESIGN DISTRICT MASTERPLAN ) طرح منطقه جامع دبي (

Zhuo Tan، مدير اين رويداد پيش از برگزاري آن مي‌گويد: " ما براي جشن گرفتن پنجمين سال برگزاري اين رويداد بسيار هيجان‌زده هستيم. از زمان شروع اين برنامه در سال ۲۰۱۴ تا كنون، بيش از ۵۰۰ برند مشهور جهاني را به چين معرفي كرده‌ايم و همچنين به بسياري از طراحان چيني نيز كمك كرده‌ايم تا در جامعه جهاني ديزاين شناخته شوند.

علاقه‌مندي و بازخوردهايي كه هم از شركت‌كنندگان و هم از بازديدكنندگان در طي اين مدت دريافت كرده‌ايم نشان از بالا بودن پتانسيل طراحي در شانگهاي دارد و براي رويدادهاي بعدي بسيار بسيار مشتاق هستيم."

همانطور كه در بالا اشاره شد، هدف اين رويداد اين است كه در ميان پنج بخش مدرن، كلاسيك و لوكس، كلكسيون‌ها، آشپزخانه و حمام و فضاهاي كاري نقطه‌اي مشترك ميان فلسفه طراحي غرب و شرق پيدا كند.

بخش مدرن دسته منتخبي از برندهاي مشهور و طراحان مستقل در حال ظهور را گرد هم مي‌آورد. بخش كلاسيك و لوكس تقاضا براي طراحي بي انتها و ساخت و سازها و كارهاي دستي معتبر را مورد توجه قرار مي‌دهد.

هردو بخش حمام و آشپزخانه و فضاهاي كاري، آخرين نوآوري‌ها در بخش خودشان را با تاكيد بر تركيب مواد با كيفيت و استفاده از تكنولوژي به نمايش مي‌گذارند و بخش كلكسيون‌ها به آثار هنري و اشيا گران‌بها و با تعداد محدود اختصاص دارد.

برخي از شركت‌كنندگان جديدي كه امسال در نمايشگاه حضور داشتند و در ليست محبوب بسياري از افراد هستند به شرح زير هستند:

برند ايتاليايي Qeeboo كه توسط Stefano Giovannoni تاسيس شده است.

Pininfarina كه بيشتر از همه براي طراحي هاي خاصش براي برند فراري مشهور است.

 برند استارتاپ چيني Zaozuo كه توسط Luca Nichetto اداره مي‌شود.

همچنين در سال ۲۰۱۸ برخي از نام‌هاي بسيار مشهور نيز پس از يك دوره كوتاه وقفه به اين رويداد بازگشتند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

شركت طراحي زاها حديد كه براي لوازم خانگي الهام گرفته شده از معماري خود بسيار مشهور است

برند دانماركي Carl Hansen & Son كه باور محكمي در كارهاي ساخت دست انسان دارد

بسياري از نام‌هاي معروف ديگر مانندlasvit, swarovski, ligne roset, roche bobois, gallery ALL.

 البته لازم به ذكر است كه يكي از مهمترين اهداف اين رويداد حمايت از طراحان محلي و نو ظهور است  و برگزار كنندگان قصد معرفي طراحان چيني به تمام دنيا را نيز دارند.


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۴:۴۱ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

خلاقيت و نوآوري در نورپردازي توسط ليندزي آدلمن

دست اندركاران مبلمان و دكوراسيون به اجماع معتقدند كه تمامي جنبه هاي دكوراسيون در ايران يكنواخت رشد ننموده است و بحث در علل و عوامل اين رشد ناهمگون نيز بسيار است و اختلاف عقيده هم در خصوص اينكه رده بندي اين رشد چگونه است ، وجود دارد ، اما در اينكه رده اول اين رشد ،مبلمان اداري و رده آخر براي نورپردازي است ، تقريبا همه متفق القول هستند . در اين خصوص سخن بسيار است اما در اين مختصر مي خواهيم از مواردي كه اخيرا در آمريكا در خصوص نورپردازي مطرح شده است ، استفاده كنيم، شايد كه ريشه هاي اين عقب ماندگي در بحث نور را بكاويم و در حد امكان طراحان عزيز و دانشجويان معماري و طراحي را به سمت اين مبحث رهنمون شويم . به اين منظور به طرح نظرات يكي از طراحان جوان و خلاق در خصوص مفاهيم اصلي نورپردازي و چگونگي خلق كالاهاي جديد در مبحث نور مي پردازيم.

 طراحي كالايي براي نورپردازي با طراحي يك مبل ، ميز و يا صندلي بسيار متفاوت است ، به اين دليل كه نور تاثير بسياري بر كليه كالاهاي اطرافش مي گذارد در صورتي‌كه ساير كالاها تاثير كمتري بر اطراف خود دارند . در طراحي نورپردازي آزادي عمل بسيار است و نيازي به آموزش هاي پيچيده نيست ، ضمن آنكه به نظر كاري مفرح و خود انگيخته مي رسد و راه درست و غلط نيز از قبل مشخص نيست و خلاصه آنكه فضا باز است و امكان خلاقيت فراهم مي باشد .

ليندزي آدلمن(Lindsey Adelman) يك طراح صنعتي صاحب تجارت موفق است. تمركز او بر توليدات نورپردازي است اما اخيرا دست به توليد جواهر و لباس نيز زده‌است. كارهاي او سرشار از خلاقيت‌اند ، وي در كارهاي خود از طبيعت الهام مي‌گيرد و هنر دستي را با دقت دستگاه تلفيق مي‌كند. محصولات او در استوديو اش در منهتن طراحي و ساخته و پرداخته مي‌شوند. شيفتگي او به نورپردازي هنگامي كه در مدرسه طراحي رود آيلند درس مي خواند آغاز شد ، او قبل از آنكه استوديوي طراحي خود را با لذت و شوق راه اندازي كند ، با ديويد ويكس يكي ديگر از پيشروان مبحث نور در نيويورك شروع به كار كرد و چند سالي در كنار او تجربه آموخت.

آدلمن مي گويد : "نورپردازي از اين جهت براي من جالب است كه نور عنصر غير مادي است و تاثير فرد در فرم دادن به مواردي كه قابل لمس نيست ، بسيار بيشتر است." همچنين او معتقد است به دليل آنكه مواد اوليه بكار گرفته شده در ساخت كالاهاي نورپردازي نسبتا آسان و ارزان قيمت مي باشد بسياري از جوانان طراح مي توانند به اين سمت روي آورند .

آدلمن اضافه‌مي‌كند :" يك بچه هم مي تواند وسائل نورپردازي را بسازد زيرا كه برق تشكيل شده است از قطب مثبت و قطب منفي كه بوسيله يك پريز و بست اتصال به هم متصل مي شوند ." او در حقيقت به ميزان آزادي طراح در ارائه طرح كالا در بخش نورپردازي اشاره مي كند و مي گويد كه نه آموزش خاصي نياز است و نه خيلي گران است و در نهايت نتيجه مي گيرد كه با كمي تجربه در آشنائي با نور و دارا بودن خلاقيت مي توان يك طراح پيشرو در زمينه نورپردازي بود . بايد اضافه كرد با سرعت پيشرفت در تكنولوژي هاي زير بنائي نور ، همچون LED امكانات نيز روز به روز بيشتر مي شود و طراح براي آنكه بتواند به روزترين ابزار را براي انجام طراحي هاي خلاقانه به كار گيرد ، مي بايد كه اطلاعات مربوط به اين پيشرفت ها را به سرعت در اختيار داشته باشد تا به اين ترتيب بتواند آخرين پيشرفت هاي تكنولوژي را به خدمت خود بگيرد.

در صورت كمترين آشنائي با توليد لوازم نورپردازي اذعان خواهيد نمود كه مطالب بيان شده فوق صحيح است و طراحي يا توليد نمونه هاي جديد نيز كمتر به موارد فني وابستگي دارد و تنها همانگونه كه ذكر شده به خلاقيت و شجاعت نياز است و البته كمي تجربه و اطلاعات . حال دليل آنكه در زمينه نورپردازي مدرن در كشورمان پيشرفت چنداني حاصل نشده است چيست ؟ چگونه است كه در بخش هاي نورپردازي عمومي از جمله وسائل نورپردازي ميادين و خيابان ها و به طور كلي اماكن عمومي پيشرفت هاي مناسبي انجام گرفته ، اما در مبحث نور پردازي مدرن خانگي و محيط هاي بسته چنين نيست . اميد است با طرح چنين مباحثي ، گرايش عمومي در اين بخش بيشتر شده و به تدريج با افزايش تعداد رشته هاي دانشگاهي و تربيت اساتيد، انگيزه جوانان نيز جهت آموختن اين رشته بيشتر و بيشتر شود و طرح اين مباحث مقدمه اي گردد تا به تدريج تعادلي در اين زمينه ايجاد شود . به نحوي كه هر يك از دوستان آرشيتكت و دكوراتور ديگر همواره گرفتار تهيه امكانات مورد نياز جهت بخش نورپردازي پروژه ها نباشند ، چرا كه مي دانيم امروزه اگر هم با مشكلات فراوان در بخش نورپردازي چند موردي در بازار يافته شود ، مسلما وارداتي است ونه كاملا منطبق با آنچه كه طراح در ذهن دارد و به دنبالش مي گردد . در صورتيكه مي دانيم كه در زمينه توليد عناصر نورپردازي ، همانگونه كه ذكر شد نه تكنولوژي بالائي مورد نياز است و نه مواد اوليه اي كه در دسترس نباشد و در بعد نيروي انساني نيز جوانان خوش فكر و خلاق بسيارند . كمبود ، اولا درباور اين است كه مي توانيم و ديگر ايجاد تشويق و گرايش در گروههاي جوان و هم ايجاد دوره هاي آموزشي مختلف كه در مجموع حركت اوليه در جهت گرايش نوين در اين زمينه ايجاد گردد ، چرا كه زير بناهاي سنتي در توليد لوستر و چراغ هاي تزئيني سالهاست كه در كشورمان موجود است و تنها به نگاهي نو در اين بخش نياز داريم.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۴:۲۶ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

كلبه پيچك

با توجه به اهميت هوشمند سازي روشنايي در معماري راه حل‌هاي متنوعي براي كاربردهاي مختلف وجود دارد.كنترل هوشمند سيستم روشنايي نه تنها ميزان نور دهي را تحت كنترل مي‌گيرد بلكه در صرفه جويي در مصرف انرژي نيز بسيار مؤثر است. در واقع در اين روش هم از نور طبيعي و هم از نور توليدي منابع نور، ميزان نور مطلوب تامين خواهد شد و اين فرآيند بطور اتوماتيك انجام مي‌گيرد.

اين پروژه ، يك غرفه خودساخت در محوطه ي دانشگاه است،كه در پاسخ به نور ، اشكال منحصر بفرد از هندسه هاي مختلف ،فرم سرخس ، فرم پيچك و به عبارتي چرخش بيولوژيكي را نشان مي دهد كه در نهايت با ايجاد سقفي با هندسه مثلثي كامل مي شود. اين طراحي، نقوش سنتي را،با استفاده از فن آوري هاي الكترونيكي امروز، بطور يكپارچه با معماري قابل زندگي، ادغام كرده است.

بدنه آن از 40 مجموعه سيستم اسكرول ، با سنسورها و محرك ها ، ساخته شده است.در طول روز ، اسكرول ها به سمت داخل محوطه مي پيچند وتبديل به سقف سايباني شفاف ميشوند. سنسورها ، تغييرات نور روز در محيط اطراف را، كنترل مي كنند، و اسكرول خودش توسط stepping mortar.به بيرون يا عقب مي پيچد . هنگام شب ، اسكرول ها به عقب برميگردند و نور غرفه را تامين مي كنند. بطوركلي اين گونه سيستم‌ها با بهره گيري از سنسورهاي تشخيص حركت و ميزان نور محيط و كليدهاي تعبيه شده مي‌توانند فرآيند مطلوب را پياده سازي نمايند.بديهي است كه در حالت اتوماتيك منابع نور با توجه به سنسورهاي ميزان نور و نقطه مطلوب تعريف شده نوردهي خواهند داشت.

در فصل تحصيلي ، معمولا آن را در فضاي باز ، بين دو كلاس قرار مي دهند، و دانش آموزان در فضاي آن استراحت مي كنند . بعد از هر دوره ي تحصيلي ، آن را بطور موقت به بيرون انتقال مي دهند و در محوطه قرار مي گيرد.


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۴:۱۰ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

خانه نور : گذشته، حال ، آينده ..

يكي از مفاهيم پايه گذاري شده در حوزه نورپردازي و طراحي نورپردازي مفهوم معماري نور است.بر خلاف تصور اكثر مردم كه يك معمار ساده يا يك متخصص برق مي تواند طراحي نورپردازي يك بنا را به عهده بگيرد ، نورپردازي بنا نياز به متخصصي به نام معمار نور دارد. معمار نور كسي است كه آشنايي كامل با اصول معماري و طراحي نما ، منابع نوري رايج و مناسب براي نورپردازي ، روانشناسي رنگ نور ، مخاطب شناسي و اصول ابتدايي جامعه شناسي ،اصول اوليه انتقال انرژي،خيرگي و اصول رفع خيرگي داشته باشد.

 سال 2015 به گفته رييس موسسه ملي تحقيقات و تكنولوژي به عنوان سال بين المللي نور شناخته شده است. وي معتقد است نور به ما اجازه مي دهد قوانين طبيعت را درك كنيم.انتخاب بعضي سوژه ها جهت طراحي و نورپردازي مانند آبشار،ماه ، بستر رودخانه جهت رسيدن به همين رويكرد است. كشور ژاپن از جمله كشورهاي است كه داراي بالاترين سطح در زمينه تكنولوژي مي باشد.رويكرد ساخت آينده با توجه به گذشته از نظرطراحان ژاپني داراي اهميت ويژه اي است. Enzo Catellaniطراح ايتاليايي از جمله طراحاني است كه به اين اصل (ساخت آينده با توجه به گذشته )توجه داشته است.وي براي خلق اين مجموعه با خلاقيتي خاص، مجموعه اي جذاب براي نورپردازي را خلق كرده است.راز برنامه ريزي Catellani اين است كه هيچ خلاقيت و نوآوري بدون داشتن روحيه ي بازيگوشي امكان پذير نيست.به دليل داشتن همين روحيه است كه Catellaniموفق شد به كمك ورقه هاي نازك برنجي(توجه به گذشته) وled هاي كوچك نوع جديدي از نورپردازي براي فضاهاي داخلي را ايجاد نمايد. بازي با نور و سايه روي ديوار به كمك تعدادي مجسمه ساده خطي، اوج هنر و خلاقيت Catellaniرا نمايش مي دهد.

Luna nel Pozzo يك مفهموم است نه يك لامپ.در واقع Catellaniيك آبشار از ديسكهاي طلا به حالت معلق را ايجاد كرده است.كه به كمك led هاي كوچك آسماني پرستاره را تداعي مي كند.

اداي احترام به Isamu Noguchi، هنرمند بزرگ ژاپني و ايجاد عبارات بزرگ با استفاده از سادگي كاغذ برنج.در اين مجموعه به نمايش گذاشته شده است.درواقع قطعات منعكس كننده نور با شكل هاي خاص خود هر كدام زاويه خاصي را ايجاد مي كنندكه باعث ايجاد نورپردازي متفاوت در محيط مي شود.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۸:۱۲ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

تونل تعاملي نور در دانمارك

همه روزه تكنيك هاي نورپردازي متفاو,تي در جهان طراحي و اجرا مي شوند.اين تكنيك ها را مي توان عموما به دو بخش استاتيك (ثابت) و دايناميك (متغير) طبقه بندي كرد.هر يك از اين تكنيك هاي نورپردازي نيز داراي زيرگروه ها و گستره هاي متفاوتي هستند.در شاخه نورپردازي هاي دايناميك ، شاخه اي به عنوان نورپردازي اينتراكتيو (Interactive) وجود دارد ، كه علاوه بر قابليت دايناميك و تغيير حالت ، داراي قابليت حسگري و شناسايي عواملي از محيط اطراف نيز هست.

 تفاوت عمده نورپردازي اينتراكتيو با نورپردازي هاي استاتيك در قابليت همخواني با شرايط محيطي و خواست كاربر است ، آن گونه كه در هر لحظه سعي مي كند خود را با آن چيزي كه بايد باشد هماهنگ كند.اين هماهنگي باعث مي شود كه مخاطب حس الفتي خاص نسبت به نورپردازي پيدا كند ، از اين رو مي توان اين نوع از نورپردازي را نورپردازي زنده (Live) يا هوشمند (smart) نيز ناميد.اين امر موجب مي گردد كه بيننده سعي كند خود را درگير اين نورپردازي كرده و نورپردازي را جزئي از تخيلات ، آرزو ها و خواسته هاي خود ببيند. قدم زدن در تونلي تاريك معمولا تجربه اي ناخوشاينداست اما با روش هاي جديد مي تواند به امري خوشايند بدل شود.در مارس 2014، Kollision برنده رقابت طراحي تونل هاي تعاملي براي شهر كولدينگ دردانمارك شد.همچنين طرح وي نامزد دريافت جايزه نورپردازي تعاملي در سال 2015 مي باشد. Kollision پروژه خود را " تداخل " ناميد. بر اساس اين ايده كه زندگي شهري توسط دو روند مخالف ،نياز به تعلق و زيستن به عنوان بخشي از يك جامعه و يك ميل مخالف آن كه گرايش به تنهايي و ناشناس ماندن درميان شتاب جامعه است ، شكل گرفته.

طراحي اين تونل به گونه اي است كه نورپردازي پويا و تعاملي يكپارچه در ديوار تونل ، موجب ايجاد يك فضاي اجتماعي براي راه رفتن افراد درداخل تونل مي شود. توسط ايجاد اين سيستم پوياي نوري ، بين مردم در تونل ومحيط اطراف ارتباط برقرار مي شود. سازه هاي فلزي نصب شده به طول 36 متربر روي هر دو طرف از تونل طولاني كه جعبه نور، RGB LED ، سنسور و سخت افزار يكپارچه روي آن قرارداده شده است اين فضا را ايجاد مي كنند.

سازه هاي فلزي توسط پانل هاي سفيد Lumino كه يك نور يكنواخت در سراسر تونل ايجاد مي كند پوشيده شده است.براي ايجاد يك تجربه پويا براي كاربران، سنسورهاي حركتي نصب شده است بدين صورت كه وقتي شخصي داخل تونل ميشود همراه با حركت خود، حركت يك فضاي نوري را شاهد خواهد بود.هنگام ترك تونل ،تونل نيز خاموش مي شود.در صورتيكه چند نفر به طور همزمان در داخل تونل باشند يك فضاي موقت تركيبي از نور بين آنها ظاهر مي شود.بدين ترتيب مردم روي محيط اطراف خوددخالت دارند و از بازي نور در محيط با حركت خود لذت مي برند.

 يك جزء مهم در كنترل طراحي روشنايي در تونل نرم افزار ي است كه داده هاي حسگر را به يك تجربه پويا ترجمه مي كند. Kollision تعدادي از اجزاي نرم افزار ، كه جمع آوري ، تفسير و ارتباط داده هاي حسگررا امكان پذير مي كنند توسعه داده است، در حالي كه فرآيندهاي ديگر بطورموازي براي چگونگي استفاده از منابع نور در تونل وپاسخ به حركت مورد استفاده قرار مي گيرند. سيگنال هاي دريافتي از حسگرها توسط يك سري تخته مداركه سفارشي ساخته شده، سيگنال هاي ساده سنسوررا به بسته هاي داده تبديل مي كند ، كه درقسمت مركزي ميكرو كامپيوتركه مسئول كنترل منابع نورو محاسبه و پردازش است،انجام مي شود .

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۷:۳۱ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

تسكين روح به كمك LED هاي قابل تنظيم

نورپردازي مدرن با استفاده از سيستمهاي نورپردازي سنتي آغازو بوسيله طراحي هاي پيچيده و بسيار خلاقانه تكوين يافت.امروزه گستره و تنوع نورپردازي مدرن به شخص، فرصت ابراز شخصيت منحصر بفردخود را مي دهد و از مفهوم نورپردازي مدرن فراتر مي رود.ازآنجايي كه تلاش براي صرفه جويي در مصرف انرژي امري ضروري است ،جزءديگري كه بايد به آن توجه شود استفاده از لامپهاي مناسب است.

 Tobias طراح روشنايي،مفهوم نورپردازي براي يك منزل مسكوني شامل استخر ويك پاركينگ براي چند ماشين رادر سوئيس توسعه داده است. چالش طراحي در منطقه سلامتي فضايي آرامش بخش با الهام از طبيعت است.منطقه آبگرم شامل رختكن، دوش، اتاق ماساژ، سونا،ودر بخش ديگر داراي استخر شناي سرپوشيده است. جز اصلي طراحي، سازه چوبي موجي شكل و رنگ شده بالاي استخر است كه با الهام ازحركت امواج طراحي شده است .اين موج از فضاي داخلي آن به سمت سقف مي درخشد و بطور غيرمستقيم كل اتاق را روشن مي كند.

روشنايي عمومي سفيد با اثرات رنگ پويا تركيب شده و يك محيط جذاب ايجاد مي كند.علاوه براين نور، معماري و بافت (ديوار سنگي) اطراف محيط استخر را برجسته مي كند.

طراح نورپردازي اين پروژه ،سيستم را روي 4حالت تنظيم كرده است كه عبارتست از:1.حرارت از جريان گدازه،2.جريان اقيانوس سرد 3.چمنزار4.نور سفيد،كه قابليت انتخاب حالتهاي مختلف وجود دارد.

براي قسمت پاركينگ خطوط منحني شكل نوري روي سقف با الهام از مسيرحركت ماشين در يك جاده يا ماشين مسابقه طراحي شده است.اشباع رنگهاي مختلف و اثرات تغيير رنگ در فضابه طور مستمر سبب مي شود هر لحظه تجربه جديدي از بازي با نور و رنگ احساس شود.علاوه براين Tobias با تلفيق نورپردازي گذشته و آينده به دليل علاقه صاحب خانه به ماشينهاي كلاسيك و همچنين اسپرت به جذابيت فضا افزوده است.

 

Tobias در واقع با تركيب طيف وسيعي از تكنولوژي و محصولات ،پروتكل DMX حامل كنترل داده ها، تجهيزات و نرم افزار از Traxon و Osramبراي كنترل سيستم روشنايي و استفاده از متريال چوب طراحي سيستم نورپردازي را انجام داده است.تصوير روبرو سيستم لمسي شيشه ايt6r است كه براي تنظيم رنگ ،سرعت و يا هر تابع ديگري از نور استفاده مي شود.پايانه هاي لمسي شيشه اي نيز با يك سنسور مادون قرمز مجهز شده است،كه كنترل از راه دور را ممكن مي سازد.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۰:۵۹ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

طراحي داخلي به كمك طيف نور ورنگ

زيبائي كه به چشم مي آيد از پرتو نور و روشنائي است و گرنه در تاريكي ،زيبائي مفهومي ندارد.زيبائي حقيقي با نور معرفت درك مي گردد و زيبائي ظاهري با عزيزترين حس ما كه بينائي است ديده مي شود. نور و روشنايي چه ظاهري و چه عرفاني باعث مي شود كه زيبائي به چشم آيد و رنگ و ساير زيبائيهاي شيء جلوه كند. بنابراين بحث نور و پرداختن به آن مي تواند در مباحث زيبائي شناسي و هنر جايگاه ويژه اي داشته باشد. از جمله علوم و هنرهايي كه مي توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماري است.

 در هنر معماري نور يكي از اجزايي است كه كنار عناصر و مفاهيم ديگر از قبيل ساختار ،نظم فضايي، مصالح، رنگ و … مطرح مي شود و در طراحي به عنوان يك عنصر مجزا بايد نقش خود را ايفا كند. نور، يكي از عناصري است كه در تغيير ماهيت فضاي داخلي بنا تاثير بسزايي دارد. ما مي‌توانيم‌نور را به گونه‌اي بارز و مشخص داخل بنا هدايت كرده و بدين ترتيب با ايجاد عرصه‌هايي از نور و تاريكي، فضاي يكپارچه را بدون استفاده از عناصر و مصالح جداكننده به بخش‌هاي مجزا تقسيم كنيم. اين اقامتگاه در بروكلين كه داراي اتاقهاي بسيار كوچك مي باشدمانند يك پالت رنگي از طريق طيف رنگ و نورطراحي شده است؛در واقع فضاي معماري از طريق رسانه از نور به جاي رسانه از مواد و پارتيشن ،طراحي شده است.

كنارهم قرار دادن رنگهاي مناسب گاهي خيلي سخت انجام مي شودو به همين دليل اكثرما از تجربه رنگهاي متنوع و جديد در دكوراسيون هراسانيم.زماني كه قرار باشد اين پالت رنگ به كمك نور انجام شود كار سخت تر است.از آنجا كه معماري به عنوان نوعي بوم نقاشي خنثي استفاده مي شود ، نور نقش معرف فضا و آستانه را مي پذيرد. همانطور كه كسي از فضايي به فضاي ديگر مي رود ، اين انتقال ، از طريق شيب رنگ كه توسط مخلوطي از نور ايجاد مي شود، از فضايي به فضاي ديگر كشيده مي شود يا بصورت محو ديده مي شود.

گسترش رنگها در عرصه هاي عمومي بيشتر از طريق طيف رنگهاي سرد ودر عرصه هاي خصوصي و صميمي از طريق طيف رنگهاي گرم انجام شده است.

 در اين پروژه ، يك سالن زيبايي براي يكي از مالكين دربخش هم سطح خيابان طراحي شده است.در اين فضا از دونوع متريال ( آينه هاي فولادي و شيشه اي ) استفاده شده ،كه تنها با يك خم ،فرم داده شده اند تا استحكام كافي براي ايستايي ، بدون نگه دارنده ثانويه را داشته باشند.


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۲۱:۵۳ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

طراحي متفاوت مجموعه نوري 38

شيشه‌گري هنر شكل دادن به شيشه است. هنرمند در اين هنر، ابتدا ماده شيشه را حرارت مي‌دهد تا نرم و نيمه مايع شود.سپس بوسيله دستها يا ابزار مخصوص يا دميدن اشكال زيبايي را با آن پديد مي‌آورد.

 از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شيشه گري مي‌توان به ماده اصلي ساخت شيشه، سنگ سيليس { كه به منظور صرفه جويي از مخلوط خرده شيشه نيز استفاده مي‌شود } اشاره كرد همچنين براي رنگي كردن بار شيشه نيز از اكسيدهاي فلزي نظير اكسيد كبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و... استفاده كرد. هنر شيشه گري مانند انواع روش‌هاي ساخت (فوتي و قالبي) و تزئينات مكمل (نقاشي و تراش) است. نقاشي روي شيشه با ابزار لازم بر روي شي اجرا مي‌شود و بسته به نوع نقش و رنگ‌هاي به كار رفته يك يا چند مرحله پخت در كوره با حرارت مناسب صورت مي‌گيرد. رنگ‌هاي مورد استفاده به صورت پودر و قابل تركيب با حلال خاص و رنگ‌هاي محلول از اكسيد فلزات تهيه شده‌است. تراش روي شيشه بوسيله سنگ‌هاي مخصوص و ابزار فرز انجام مي‌شود كه در مورد اول خطوط ايجاد شده عميق تر بوده و روي ظروف كاربرد بيشتري دارد. اين سنگ با قابليتهاي تراش و مات كردن در تزئين كاربرد دارد.

Bocci يكي از شركت هاي طراحي روشنايي پيشرو در جهان است ، اين شركت در ونكوور كانادا مجموعه نوري متفاوتي به نام 38 را طراحي كرده است.38مجموعه ي مهيجي است از گسترش تكنيكهاي ساخت پروژه اي به نام 28 كه به موجب آن هوا با فشار داخل و خارج شيشه كه بطور متناوب گرم و سرد شده است دميده مي شود.براي ساخت شيشه روشهاي مختلفي وجود دارد كه عبارتست از: روش فوتي: برداشت ماده مذاب از كوره به وسيله بوري يا ميله دم كه قبلاً گرم شده، ثابت كردن ماده مذاب روي نوك ميله، مرمري كردن يا ورز دادن و چرخاندن آن روي ميز كار و گرد كردن آن، دوباره گرم كردن خمير شيشه روي سر ميله، دميدن در ميله و ايجاد حباب كوچك در وسط خمير سر ميله، سرد كردن خمير تا جايي كه سرخي خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمير از كوره و ثابت كردن آن روي ميله دم، قاشقي كردن خمير سر ميله يا يكنواخت كردن آن، كارهايي است كه بايد انجام شود تا استاد كار ساخت شيشه را آغاز نمايد. از اين مرحله به بعد استاد كار ميله دم را گرفته، به چرخش درمي آورد تا شكل اوليه ظرف را بسازد. سپس آن را به دست قالب ساز مي‌دهد تا شياري در محل اتصال شيشه و ميله فلزي واگيره ايجاد كند. سپس از آن ميله واگيره را به ته ظرف مي‌چسباند و استاد كار ميله دم را از محل شيار ظرف جدا مي‌كند. بعد از اين مرحله، كار شكل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوي ظرف شروع مي‌شود. در مرحله بعد دسته و تزئينات را روي آن قرار مي‌دهد. در پايان ظرف را با ميله واگيره به پشت بر مي‌دهد تا به گرمخانه ببرد سپس كوره را خاموش مي‌كنند تا اشياء هم زمان با سرد شدن هواي داخل كوره خنك شوند.

روش فوتي قالبي: در اين روش، ابتدا مقداري از مواد مذاب را با ميله دم از كوره برداشته، پس از آماده كردن و يك بار دميدن در آن مقداري مواد به آن اضافه نموده گرم مي‌كنند. سپس آن را در قالب قرار داده در ميله دم مي‌دمند تا خمير شيشه شكل قالب را به خود بگيرد. سپس از ميله دم جدا نموده، لبه كار را صاف مي‌كنند و آن را به گرمخانه مي‌برند، مانند انواع بطري، آبليمو، گلاب و غيره. روش پرسي: ساخت در قالبهاي پرس بادي نيز بيشتر براي انواع بطري به كار مي‌رود، به اين صورت كه مقدار مناسب مواد مذاب با ميله دم از كوره بر مي‌دارند و آن را بسيار سريع از ميله دم جدا كرده در قالب پرس قرار مي‌دهند و با بستن قالب و فشار هواي وارد شده در قالب، خمير شكل مورد نظر را مي‌گيرد. سپس قالب را باز كرده، به سرعت شيء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار مي‌دهند.

در ساخت اين پروژه شيشه هاي كروي بزرگي به روش پرسي ، ساخته شده است.بعد از آن حفره هاي سفيدي بصورت تصادفي به آنها اضافه شده است.تعدادي ازاين حفره ها به اندازه كافي عميق هستند كه بتوان براي كاشت گل و گياه استفاده كرد.بقيه آنها به عنوان روشنايي استفاده مي شود.هر كره بزرگ شامل دو يا سه المان نوري است و يك يا دو گوي شامل گل و گياه است.

سيستم قطع و وصل جريان برق به كمك لوله هاي مسي سخت به صورت زيگ زاگ و درهم و برهم ايجاد شده است . با توجه به اينكه اين پروژه با مهارت طراحي شده است بسته به مكاني كه مورد استفاده قرار خواهد گرفت سايز آويزها، تعداد،قطر و گاهي اوقات شكل مي تواند دستخوش تغيير شود.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۱۰:۳۵ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

طراحي مجموعه روشنايي با ايجاد توهم بصري

Nir Chehanowski  از استوديو طراحي cheha با طرحي خلاقانه اقدام به ساخت يك چراغ مطالعه كاملا تخت و صاف كرده كه باعث ايجاد توهم بصري مي‌شود.

 اكثر مردم فكر مي كنند روشنايي بيشتر مناسب مكان هاي مهم خانه مثل اتاق پذيرايي است، اما اتاق خواب در خانه بعد از يك روز خسته كننده پذيراي شماست.آباژورهاي كوچك كناري مي توانند به تنهايي روشنايي عصرگاهي اتاق را تامين كنند.لوسترهاي كوچك يا لامپ هايي كه معلق هستند هم فضايي رمانتيك ايجاد مي كنند.لامپ هاي ديواري بدون اشغال كردن فضايي روي زمين نور مطلوبي را در اختيارتان مي گذارند.

در استوديو cheha فلسفه طراحي ، ساخت خلاقانه اشيا با ظاهري متفاوت است. اين استوديو مجموعه جديداز لامپهايي كه خلق كرده است كه «Bulbing Lamps» نام دارد.اين چراغها باعث ايجاد توهم بينايي سه‌بعدي در چشم بيننده مي‌شود به طوري كه در نگاه اول يك آباژور به نظر مي‌رسد.

طرح هاي ارائه شده اين لامپ ها ZIGGi ، CLASSi و DESKi ناميده مي شوند و در اين ميان طرح DESKi نزديك به لامپ ميز تحرير است، ZIGGi به لامپ مطالعه شباهت دارد و CLASSi نيز شبيه به لامپ كنار تختخواب است.لامپهاي جديد اين كمپاني با الهام از سبك كلاسيك و سبك چراغهاي رو ميزي با پيچ و تاب مدرن ايجاد شده است.علاوه بر اين براي افزايش مقياس ، اين سري، Nir Chehanowski براي رسيدن و نزديك شدن به يك فرم وشكل ماهرانه آباژور از توهم سه بعدي به عنوان كانون طراحي استفاده كرده است.

اين لامپ ها با استفاده از يك ورقه سخت شيشه اي آكريليك كه با خطوط زاويه اي و توسط ليزر حكاكي شده است ، داراي حالتي سه بعدي مي باشند. نور، اين خطوط را تعقيب كرده و براي همين است كه توهمي از عمق ايجاد مي كند.منبع نور اين لامپ هايك چراغ LED دو بعدي است.

هر يك از اين لامپ ها داراي ال اي دي با طول عمر 50 هزار ساعت هستند و همچنين تنظيم نور كم و زياد بسته به مكاني كه قرار است در آن استفاده شود.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۱:۴۸ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]

لوستر اتاق كودك

هر فضايي داراي موضوع و نوع خاصي از دكور است.در هر دكوراسيوني چه محل كار چه منزل آنچه كه فضا را بيش از بيش زيبا و خاص مي كند توجه كردن به تزيينات و جزييات ريز در فضاست . زماني كه اين جزييات به خوبي در كنار ساير المان هاي فضايي بنشينند دكوراسيون خوبي خواهيم داشت.براي مثال درطراحي دكوراسيون اتاق كودك هر نوع لوستري را نبايد انتخاب كرد.لوستري انتخابي مي بايست هماهنگ با حال و هواي كودكانه باشد.

 بستني از آن دسته خوراكي هاي خوش مزه است كه همه ي كودكان نسبت به آن علاقه دارند. بنابراين اگر مي خواهيد به كودكان خود يك چراغ و به عبارتي دكوري هيجان انگيز هديه بدهيد .چراغ ديواري بستني غول پيكر با طعمهاي توت فرنگي و وانيل و شكلات مي تواند انتخاب مناسبي باشد.

 كودكان عاشق حيوانات هستند.استفاده ازاشكال حيوانات مي‌تواند موقعيت‌هاي متفاوتي براي كودكان فراهم كند. حيوانات باعث مي‌شوند تا كودك با به‌كار گرفتن سبك خودگويي تفكرات و رازهايي شخصي براي خود داشته باشد. بنابراين انتخاب لوسترهايي با طرح حيوانات مي تواند باعث شادي و نشاط و سرزندگي اتاق كودك شود.

 فضاي اتاق خواب كودك بهتر است ساده و آرامش بخش باشد، اما اين موضوع باعث نمي شود كه از عناصر دكوري اين فضا غافل شويم.كاربردي ترين حالت دكوراسيون اتاق كودك ، دكوري است كه همزمان با كودك رشد كند . با توجه به اين نكته مي توان لوستري را براي اتاق كودك انتخاب كردكه علاوه بر داشتن رنگهاي زيباوجذاب متناسب با رشد كودك نيازي به تعويض آن نباشدوبتوان از آن در هر زماني استفاده كرد.

هلي كوپتر ها و هواپيماها و ماشينها ، از محبوب ترين اسباب بازي هاي كودكان و نوجوانان مي باشند. بنابراين استفاده از لوسترهايي با اين طرح در اتاق كودكان مي تواند براي آنها جذابيت داشته باشد. وسايل و المانهايي شبيه به المانهاي واقعي و در ابعاد كوچك‌تر مي‌توانند قوه تخيل كودك را بيش از پيش تقويت كنند.

 رنگ يكي ديگر ازنكاتي است كه در انتخاب لوستر مناسب براي اتاق كودك بايد به آن دقت كرد. رنگ ها مي توانند كودكان به ويژه آنهايي كه كم توجه هستند و نمي توانند تمركز كنندرا تحريك كنند. كودكان به كمك رنگ ها ياد مي گيرند ابراز احساسات كنند و اگر به آنها اجازه دهيد به سليقه خود رنگي براي اتاق و ساير وسايلشان انتخاب كنند، اعتماد به نفس بيشتري خواهند داشت و خلاقيت و احساسات بيشتري از خود نشان مي دهند.رنگ ها مي توانند احساسات كودكاني را كه در ابراز عواطف و احساسات مشكل دارند، نشان دهند.

گاهي اوقات شبيه سازي فضاي خارجي در فضاي داخلي مي تواند براي كودكان بسيار جذاب باشد. ايجاد آسماني پر ستاره در فضاي اتاق مي تواند به رويا پردازي كودكان كمك كند.

 نيازي نيست براي تهيه ي لوسترهاي اتاق كودك هزينه هاي گزافي بپردازيد گاهي اوقات به كمك عروسكهاي كهنه ،خودتان مي توانيد زيباترين چراغها را خلق كنيد.

 لمس نور ، هميشه براي كودكان جذاب بوده است.مي توان چراغهاي خواب را از بين سيستمهاي مدرن نورپردازي انتخاب كرد.

 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۱۱:۲۴ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 8
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 1811
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب