مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

طراحي متفاوت مجموعه نوري 38

شيشه‌گري هنر شكل دادن به شيشه است. هنرمند در اين هنر، ابتدا ماده شيشه را حرارت مي‌دهد تا نرم و نيمه مايع شود.سپس بوسيله دستها يا ابزار مخصوص يا دميدن اشكال زيبايي را با آن پديد مي‌آورد.

 از ابزار و مواد مورد استفاده در هنر شيشه گري مي‌توان به ماده اصلي ساخت شيشه، سنگ سيليس { كه به منظور صرفه جويي از مخلوط خرده شيشه نيز استفاده مي‌شود } اشاره كرد همچنين براي رنگي كردن بار شيشه نيز از اكسيدهاي فلزي نظير اكسيد كبالت، مس، آهن، منگنز، گوگرد و... استفاده كرد. هنر شيشه گري مانند انواع روش‌هاي ساخت (فوتي و قالبي) و تزئينات مكمل (نقاشي و تراش) است. نقاشي روي شيشه با ابزار لازم بر روي شي اجرا مي‌شود و بسته به نوع نقش و رنگ‌هاي به كار رفته يك يا چند مرحله پخت در كوره با حرارت مناسب صورت مي‌گيرد. رنگ‌هاي مورد استفاده به صورت پودر و قابل تركيب با حلال خاص و رنگ‌هاي محلول از اكسيد فلزات تهيه شده‌است. تراش روي شيشه بوسيله سنگ‌هاي مخصوص و ابزار فرز انجام مي‌شود كه در مورد اول خطوط ايجاد شده عميق تر بوده و روي ظروف كاربرد بيشتري دارد. اين سنگ با قابليتهاي تراش و مات كردن در تزئين كاربرد دارد.

Bocci يكي از شركت هاي طراحي روشنايي پيشرو در جهان است ، اين شركت در ونكوور كانادا مجموعه نوري متفاوتي به نام 38 را طراحي كرده است.38مجموعه ي مهيجي است از گسترش تكنيكهاي ساخت پروژه اي به نام 28 كه به موجب آن هوا با فشار داخل و خارج شيشه كه بطور متناوب گرم و سرد شده است دميده مي شود.براي ساخت شيشه روشهاي مختلفي وجود دارد كه عبارتست از: روش فوتي: برداشت ماده مذاب از كوره به وسيله بوري يا ميله دم كه قبلاً گرم شده، ثابت كردن ماده مذاب روي نوك ميله، مرمري كردن يا ورز دادن و چرخاندن آن روي ميز كار و گرد كردن آن، دوباره گرم كردن خمير شيشه روي سر ميله، دميدن در ميله و ايجاد حباب كوچك در وسط خمير سر ميله، سرد كردن خمير تا جايي كه سرخي خود را از دست دهد، برداشت مجدد خمير از كوره و ثابت كردن آن روي ميله دم، قاشقي كردن خمير سر ميله يا يكنواخت كردن آن، كارهايي است كه بايد انجام شود تا استاد كار ساخت شيشه را آغاز نمايد. از اين مرحله به بعد استاد كار ميله دم را گرفته، به چرخش درمي آورد تا شكل اوليه ظرف را بسازد. سپس آن را به دست قالب ساز مي‌دهد تا شياري در محل اتصال شيشه و ميله فلزي واگيره ايجاد كند. سپس از آن ميله واگيره را به ته ظرف مي‌چسباند و استاد كار ميله دم را از محل شيار ظرف جدا مي‌كند. بعد از اين مرحله، كار شكل دادن و ساخت و پرداخت دهانه و لگوي ظرف شروع مي‌شود. در مرحله بعد دسته و تزئينات را روي آن قرار مي‌دهد. در پايان ظرف را با ميله واگيره به پشت بر مي‌دهد تا به گرمخانه ببرد سپس كوره را خاموش مي‌كنند تا اشياء هم زمان با سرد شدن هواي داخل كوره خنك شوند.

روش فوتي قالبي: در اين روش، ابتدا مقداري از مواد مذاب را با ميله دم از كوره برداشته، پس از آماده كردن و يك بار دميدن در آن مقداري مواد به آن اضافه نموده گرم مي‌كنند. سپس آن را در قالب قرار داده در ميله دم مي‌دمند تا خمير شيشه شكل قالب را به خود بگيرد. سپس از ميله دم جدا نموده، لبه كار را صاف مي‌كنند و آن را به گرمخانه مي‌برند، مانند انواع بطري، آبليمو، گلاب و غيره. روش پرسي: ساخت در قالبهاي پرس بادي نيز بيشتر براي انواع بطري به كار مي‌رود، به اين صورت كه مقدار مناسب مواد مذاب با ميله دم از كوره بر مي‌دارند و آن را بسيار سريع از ميله دم جدا كرده در قالب پرس قرار مي‌دهند و با بستن قالب و فشار هواي وارد شده در قالب، خمير شكل مورد نظر را مي‌گيرد. سپس قالب را باز كرده، به سرعت شيء ساخته شده را خارج نموده، در گرمخانه قرار مي‌دهند.

در ساخت اين پروژه شيشه هاي كروي بزرگي به روش پرسي ، ساخته شده است.بعد از آن حفره هاي سفيدي بصورت تصادفي به آنها اضافه شده است.تعدادي ازاين حفره ها به اندازه كافي عميق هستند كه بتوان براي كاشت گل و گياه استفاده كرد.بقيه آنها به عنوان روشنايي استفاده مي شود.هر كره بزرگ شامل دو يا سه المان نوري است و يك يا دو گوي شامل گل و گياه است.

سيستم قطع و وصل جريان برق به كمك لوله هاي مسي سخت به صورت زيگ زاگ و درهم و برهم ايجاد شده است . با توجه به اينكه اين پروژه با مهارت طراحي شده است بسته به مكاني كه مورد استفاده قرار خواهد گرفت سايز آويزها، تعداد،قطر و گاهي اوقات شكل مي تواند دستخوش تغيير شود.

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۱۰:۳۵ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 13
دیروز : 9
افراد آنلاین : 1
همه : 1841
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب