مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

روز درختكاري؛ بهانه اي براي معرفي برترين باغ هاي جهان  

در سال 1872 در ايالت نبراسكاي آمريكا، 10 آوريل مصادف با 21 فروردين ماه، روز درختكاري نام گرفت كه طي آن روز بيش از يك ميليون درخت كاشته شد. اما پس از مدتي، اين روز به خصوص، به آخرين جمعه آوريل انتقال يافت.

15 اسفند ماه در كشور ما، روز درختكاري ناميده مي شود و مردم با حضور در پارك ها، باغ ها و جنگل ها و بسياري از نقاط شهر، نهال هاي جواني مي كارند. اين كار كه قبل از سال جديد انجام مي شود، كاري نمادين براي استقبال از بهار و آغاز زندگي در طبيعت است.

ما نيز به مناسبت اين روز، قصد داريم تا در ادامه ي مطلب، به معرفي معروف ترين باغ و باغچه هاي زيبا در سراسر دنيا بپردازيم. در ادامه با ما همراه شويد.

روز درختكاري

راه رفتن در يك باغ و باغچه‌ي زيبا و استشمام بوي خوشگل و گياهان، مي‌تواند سراسر آرامش بخش باشد و حسي فوق‌العاده القا كند. حين قدم زدن در ميان گياهان زيبا، حس رها شدگي در ما ايجاد مي‌شود و ذهن به تنها چيزي كه فكر مي‌كند، زيبايي فوق‌العاده گل و گياهاني است كه آن حوالي وجود دارد!

در سراسر دنيا، از گل و گياهان بهره‌ي زيادي برده شده است تا باغ‌هاي فوق‌العاده‌اي ساخته شوند كه در ادامه با آن‌ها آشنا خواهيد شد.

باغ گياه شناسي كوير آريزونا، فنيكس، آريزونا، آمريكا

باغ كوير گياه شناسي در فينكس در آريزونا قرار گرفته است و نمايشي از مجموعه اي بزرگ از گياهاني كه در زمين هاي خشك مي رويند را، عرضه مي كند. در 140 هزار هكتار باغ آن، بيش از 21 هزار گياه بياباني از 139 گونه ي مختلف قرار دارند. اين باغ به دليل داشتن 169 نوع كمياب از گياهان بياباني بسيار معروف است و همچنين خانه ي 1350 گونه ي كاكتوس متفاوت است. اين مجموعه ي زيبا عمدتا از بيابان هاي جنوب غربي آمريكاي شمالي جمع آوري شده است.

باغ كلود مونه، شمال فرانسه

باغ فوق‌العاده‌ي كلود مونه در شمال فرانسه واقع شده است و به دو بخش مختلف تقسيم مي‌شود؛ باغ گل و باغ آب. كلود مونه، نقاش برجسته‌ي امپرسيونيست فرانسوي، كسي بود كه اين باغ زيبا را طراحي كرد. كلود مونه و خانواده‌اش در سال 1883 در اين باغ سكني گزيدند و او با الهام گرفتن از بسياري از آثار نقاشان چيني، باغ خود را بازسازي كرد.

او بازسازي باغ را از سال 1890 آغاز كرد و با كار بسيار زياد، رودخانه اي در باغ زيباي خود ايجاد كرد. مونه همچنين پلي روي رودخانه ساخت و حوضچه‌اي پر از نيلوفرهاي آبي نيز ايجاد كرد.

همان طور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، درختان بيد كنار حوضچه، بر زيبايي باغ افزوده‌اند. پل كوچك روي رودخانه با مقداري زيادي وستريسياس پوشانده شده كه چشم انداز بي نظيري ايجاد كرده است. همچنين آب شفاف و زلال حوضچه، بازتابي زيبا از گل و گياهان را به نمايش مي‌گذارد.

اين باغچه كه مجموعه‌اي از  گياهان مختلف را شامل مي‌شود، رو به روي خانه‌ي مونته ساخته شده است. گل رز صخره‌اي يكي از جذابيت‌هاي اصلي اين باغ است و همچنين تعداد زيادي از درختان ميوه در اين باغ وجود دارد.

 باغ لانگ وود در پنسيلوانيا، آمريكا

اين باغ در 1077 هكتار زمين در آمريكا ايجاد شده است كه 40 باغچه‌ي بسيار زيبا و تعدادي گلخانه را در خود جا داده است.

اين باغ بسيار بزرگ و زيبا، خانه‌ي 11000 گونه‌ي مختلف گياهي و درخت است و با 86 هكتار باغ و چمنزار، به يكي از زيباترين جاذبه‌هاي گردشگري در لانگ وود تبديل شده است.

مسيرهاي پياده روي زيبا در اين باغ، بيش از 3 مايل طول دارد. همچنين تعداد زيادي منابع آب در اين باغ بزرگ وجود دارد و در لانگ وود  از حيوانات بسياري از جمله گوزن، خروس، پروانه‌ها و پرندگان محافظت مي‌شود.

اين باغ زيبا در سراسر منطقه وسيع  4.5 هكتاري گسترش يافته است و از 5500 گونه‌ي مختلف گياهي محافظت مي‌كند. مراجعين مي توانند بسياري از گل‌هاي زيبا از جمله گل‌هاي تابستاني، سرخس، بونساي، كوكتي، برملياد و سرخس را در داخل سالن هاي اين باغ مشاهده كنند.

باغ گياه شناسي Villa Taranto، پيمونت، ايتاليا

اين باغ گياه شناسي زيبا در پيمونت در شمال غربي ايتاليا قرار گفته است و در گستره‌ي 16 هكتار زمين ساخته شده است. در باغ Villa Taranto  از 20 هزار گونه‌ي مختلف گياهي از هزاران نوع متفاوت نگه داري مي‌شود و در آن انواع مجسمه‌هاي سبك ايتاليايي، تراس، آبشار، چشمه و حوضچه وجود دارد كه بر زيبايي باغ مي‌افزايد.

4.3 مايل راه پياده روي براي لذت بردن از گياهان اين باغ، ساخته شده است تا مراجعين بتوانند از مجموعه‌ي بزرگ گياهان گرمسيري، لاله‌ها، لوتوس، داليوس، كامليا، ماگنوليا و بسياري ديگر اين باغ زيبا، ديدن كنند. 

 باغ باستان شناسي كيو در لندن

اين باغ زيبا در منطقه ي كيو لندن در مساحتي به وسعت 326 هكتار ساخته شده است. در اين باغ بيش از 50 هزار گونه ي مختلف گياهي نگه داري مي شود و علاوه بر آن، در اين باغ، گالري هاي هنري، خانه هاي سبز، ساختمان هاي منحصر به فرد ديده مي شود.

باغ كيو لندن، يكي از باغ هاي تاريخي در فهرست ميراث جهاني محسوب مي شود. گفته مي شود كه شاهزاده آگوستا، مادر پادشاه جورج سوم، براي اولين بار اين باغ را طراحي كرد.

در اين ميان، ويليام اياتون، كارشناس گياه شناسي لرد بوت و يك باغبان او را كمك كردند و توانستند باغي بزرگ در 3.6 هكتار زمين در تپه سفيد ريچموند لندن طراحي كنند.

در سال 1770 پادشاه جورج سوم تصميم به گسترش باغ طراحي شده توسط مادرش گرفت، به همين دليل او به جوزف بانك معروف شد. پادشاه مقدار زيادي از گياهان مختلف را از سراسر جهان جمع آوري كرد و به باغ جديد افزود.

در قرن نوزدهم، تعداد زيادي گلخانه به اين باغ اضافه شد كه در ميان آن ها، خانه ي خرما جذاب ترين خانه ي اين باغ است. همچنين بايد گفت كه خانه ي شيشه اي اين باغ، خانه ي بسياري از گياهان استوايي است كه براي مراجعين بسيار جذاب است.

 باغ بوچارت، بريتيش كلمبيا، كانادا

باغ بوچارت، اين باغ معروف جهان، يكي از سايت هاي تاريخي ملي كانادا است كه در خليج Brentwood بريتيش كلمبيا واقع شده است. اين باغ داراي تيم پارك و گل و گياهان عجيب و غريب است كه در 22 هكتار ساخته شده است و 700 گونه گياهي را در خود نگه داري مي كند.

باغ بوچارت، توسط رابرت پيم بوچارت و همسرش، جني بوچارت، طراحي شد.

سايت اين باغ در واقع معدني متعلق به رابرت پيم بوچارت بود كه پس از آنكه اين معدن در سال 1909 تعطيل شد، اين زوج تصميم گرفتند اين مكان را تبديل به يك باغ بزرگ كنند. آنها براي ساخت اين باغ 12 سال زمان صرف كردند كه از سال 1921 بازديد كنندگان توانستند از اين باغ زيبا ديدن كنند. در باغ بوچارت، هزاران پروانه، طوطي و ساير پرندگان زندگي مي كنند و در حوضچه ي ستاره اي اين باغ، از تعدادي اردك نيز محافظت مي شود. شب ها، در اين باغ موسيقي برگزار مي شود و نمايش نور و آتش بازي بر زيبايي باغ مي افزايند.

 باغ گياه شناسي نانگ نوچ، پاتايا، تايلند

باغ گياه شناسي نانگ نوچ يكي از جاذبه‌هاي توريستي محبوب شهر پاتاياي تايلند است. اين باغ گياه شناسي با داشتن 500 گياه، داراي بزرگترين مجموعه گياهان گل‌دار در اين كشور است كه اين مقدار به بيش از 670 گونه بومي مي‌رسد.

باغ نانگ نوچ طراحي متقارني دارد و راه پياده روي  1.1 كيلومتري آن، براي گشت و گذار در اين باغ بسيار مناسب است. بونساي، سرخس، پالم، كاكتوس و اركيده از جمله گياهاني هستند كه در بخش‌هاي مختلف اين باغ، پراكنده شده‌اند. در باغ نانگ نوچ، درختچه‌هايي مرتب شده  و برش خورده‌اي وجود دارند كه جلوه‌اي ويژه به باغ نانگ نوچ بخشيده‌اند.

علاوه بر گل و گياه، در باغ گياه شناسي نانگ نوچ، نمايشگاه فرهنگي تايلندي و يك موزه خودرو وجود دارد و مراجعين مي‌توانند از ماهيگيري و نمايش فيل در اين مكان لذت ببرند. دوچرخه سواري، فيل سواري و قايق سواري از جمله فعاليت هايي است كه در اين باغ زيبا مي‌توان انجام داد.

باغ ورساي، فرانسه

يكي از زيباترين باغ‌هاي دنيا، در فرانسه قرار گرفته است كه باغ ورساي نام دارد. اين باغ فوق‌العاده نمايشي است حيرت انگيز از فضاي رؤيايي و رومانتيك فرانسه!

باغ ورساي وسعت 800 هكتاري دارد و معماري فوق‌العاده‌ي آن، طراحي فرانسوي را به خوبي به نمايش مي‌گذارد. در باغ ورساي فرانسه، صدها هكتار تخت و تاج‌هاي گل، 35 كيلومتر كانال،600 چشمه و 372 مجسمه، بيشتر از 200 هزار درخت و بيش از 210 هزار گياه گل دار وجود دارد.

ساخت اين باغ در سال 1661 به دستور لويي XIV آغاز شد و طي چهار سال به پايان رسيد. اهميت اين باغ به اندازه‌ي كاخ ورساي است و در سال 1979 در سازمان ميراث جهاني به رسميت شناخته شد.

در قسمت پايين اين باغ، كانالي بزرگ وجود دارد كه به وسيله‌ي درختان مختلفي محاصره شده‌اند و مراجعين مي‌توانند در آن، قايقراني كنند و از زيبايي بي نظير آن لذت ببرند.

در اين باغ فواره‌هايي نيز وجود دارد كه در كنار هر يك  مجسمه‌ي عظيم كه نمايانگر اسطوره‌هايي مانند زحل و نپتون و.. هستند، قرار داده شده است.

باغ گل كوكنهوف هلند

اين باغ بزرگ‌ترين باغ گل جهان است و در مساحت 32 هكتاري، از 7 ميليون گياه گل‌دار حفاظت مي‌كند. باغ گل كوكنهوف در شهر ليس در غرب هلند قرار گرفته است و عنوان باغ اروپا را به خود اختصاص داده است.

بازديد از اين باغ تنها در بهار، از اواخر ماه مارس تا اواخر ماه مي امكان پذير است و در طول اين زمان باغ نمايشي از ميليون‌ها گل لاله با شكوفه‌هاي كامل را به مراجعين عرضه مي‌كند.

به غير از اين، در باغ كوكنهوف هلند، ۸۰۰۰ گونه‌ي مختلف لاله كاشته مي‌شوند. مسير پياده روي 15 كيلومتري آن، قايق سواري 45 دقيقه‌اي به همراه مجسمه‌هاي هنري و چشمه‌هاي مختلف به همراه گل‌هاي زيبا، اين باغ را تبديل به زيباترين باغ جهان كرده است.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۲:۳۷:۵۹ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 9
افراد آنلاین : 1
همه : 1829
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب