مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

كنسرت نمايش سي : تلفيقي از موسيقي ، معماري و نمايش  

 كنسرت نمايش سي يك درام موسيقيايي به كارگرداني علي اصغر دشتي بر، با بازي بهرام رادان، مهدي پاكدل، صابر ابر، سحر دولت شاهي كاري از همايون شجريان و سهراب پورناظري است كه در محوطه ي باز مجموعه تاريخي سعدآباد اجرا شد و با استقبال عمومي فراواني نيز مواجه شد. نويسنده ي اين نمايشنامه نغمه ثميني است كه بخش هاي مختلف متن را با اقتباس از شاهنامه نوشته است. در واقع اين كنسرت نمايشنامه اداي دين هنرمندان به حكيم ابوالقاسم فردوسي و بازسازي هويت ملي است كه در آن معماري، تئاتر و موسيقي به يكديگر گره خورده اند.

درباره كاخ ملت

 كاخ موزه ملت يا همان كاخ سفيد كه به علت استفاده از رنگ سفيد در نماي آن به اين نام شهرت يافته است، با مساحتي در حدود 5000 متر مربع بزرگترين كاخ مجموعه ي سعدآباد به شمار مي رود. يكي از ويژگي هاي اين كاخ، تزيينات گچبري زيبايي است كه توسط هنرمندان ايراني اجرا شده است؛ از جمله ي اين هنرمندان مي توان به عبدالكريم شيخان، رضا ملائكه، حسين كاشي و غلامرضا پهلوان اشاره كرد. اين كاخ اقامتگاه تابستاني پهلوي دوم و همسرش فرح ديبا بوده است. معماري اين كاخ تلفيقي از معماري ايراني و اروپايي است و داراي 10 تالار تشريفاتي است كه به سبك كاخ هاي فرانسوي طراحي و تزيين شده اند. از ديگر ويژگي هاي اين كاخ مي توان به مجموعه ي فرش هاي نفيس دستباف، كاري از هنرمندان كرمان، كاشان، يزد و مشهد اشاره كرد. اين كاخ بين سالهاي 45 تا 49 بازسازي و مرمت شده است.

ارتباط تنگاتنگ موسيقي، معماري ، نمايش و نورپردازي

 معماري به كمك ماده و موسيقي به كمك صوت بيان مي شود و ارتباط ميان اين دو از طريق فضا است و فضا از طريق نور به خوبي درك مي شود. كم و زياد شدن نور بر انسان تاثير گذار است و به كمك آن مي توان حال و هوايي را خلق كرد و عواطفي را برانگيخت. به بيان ديگر، بايد گفت نور پردازي در هر سه هنر معماري، نمايش و موسيقي، نقشي اساسي ايفا مي كند. همچنين موسيقي يكي از بخش هاي مهم اجراهاي نمايشي است و از آن براي تاكيد در لحظه هاي احساسي و همچنين استخوان بندي ريتميك فضا براي حركات بازيگران استفاده مي شود. معماري و موسيقي، هنرهايي در مفهوم مجرد و در صورت انتزاعي هستند و در هر دو شرايط از قوانين رياضيات و فيزيك منبعث مي شود. به عنوان مثال در موسيقي نسبت هاي صوتي، در معماري نسبتهاي درست طول و عرض و ارتفاع، و در نمايش بازي خوب بازيگران و تناسب آن با صحنه، موسيقي، نور و... منجر به زيبايي مي شود. در واقع مي توان گفت، نه تنها اين سه هنر، بلكه همه ي هنرها از آنجاييكه به دنبال تجلي زيبايي هستند، به طور عرضي با يكديگر در ارتباط اند.

تكنيك نورپردازي

 از بخش هاي جذاب كنسرت نمايش سي كه به خوبي موسيقي، معماري و نمايش را در اين اثر به يكديگر پيوند داده است، تكنيك خاص نورپردازي است. در اين پروژه از تكنيك ويديو مپينگ استفاده شده است. پروجكشن مپينگ يا ويديو مپينگ تكنيكي است كه به واسطه ي آن مي توان احجام و سطوح نامتعارف را با تركيبي از نور و تصوير نورپردازي كرد. سطوحي كه براي نورپردازي انتخاب مي شوند، محدوديتي ندارند و از سطوح پيچيده ي صنعتي تا نماي ساختمانها متغيرند. در اين تكنيك خاص كه به تازگي در ايران از آن استفاده مي شود و نمونه آن را علاوه بر اين كنسرت در تونل تعاملي باغ كتاب مي بينيد، تصاوير سه بعدي با داستاني مشخص براي سطحي خاص طراحي و برنامه ريزي مي شوند؛ هماهنگ با نور و صدا روي سطوح توسط پروژكتور نقش مي بندند و در زماني كوتاه به يك اثر هنري منجر مي گردد.

اگر موفق به تماشاي اين اثر زيبا نشده ايد، به شما اين مژده را مي دهم كه برگزاركنندگان اين كنسرت - نمايش در تلاشند تا پس از ماه صفر علاوه بر اجراي مجدد در تهران، با مجوز مسئولان سياسي و انتظامي شهرستان‌ها، در مراكز تاريخي و فرهنگي آنها نيز روي صحنه بروند و نكته ي جالب تر اينكه هم اكنون حميد نعمت الله يكي از كارگردانان شناخته شده ي سينما، در حال ساخت فيلمي در مورد اين كنسرت نمايش است كه براي اولين بار در تاريخ هنر كشورمان توانست ركورد تعداد مخاطبان اجراي زنده را با بيش از 120 هزار مخاطب بشكند.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۷:۳۹ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 1805
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب