مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

نور و نورپردازي شادتان مي‌كند

اجازه دهيد اين مطلب را با يك سؤال آغاز كنيم! آيا نورپردازي در دكوراسيون داخلي مي‌تواند در شادي و آرامش روحي ما تاثير بگذارد؟ اگر كمي به گذشته برگرديم نورپردازي در دكوراسيون خانه‌هاي ايراني به لامپ‌هاي رشته‌اي ساده يا لوسترهاي معمولي و مشابه هم خلاصه مي‌شد. در خانه‌هايي با طراحي سنتي نيز بخشي از نورپردازي بر عهده نور طبيعي يا همان نور خورشيد بود كه بعضاً در تركيب با پنجره‌هاي بزرگ و آينه‌هاي رنگي جلوه‌اي بديع و جذاب ايجاد مي‌كرد. برخلاف گذشته، حضور نور طبيعي به دلايل مختلف در خانه‌ها كمرنگ‌تر شده و امروزه نور و نورپردازي مصنوعي در منازل نقش و اهميت بيشتري به خود گرفته. هر كس تلاش مي‌كند با توجه به بودجه و سليقه خود از لوسترها، آباژورها و سيستم‌هاي نورپردازي مدرن استفاده كند و محيطي آرامش‌بخش‌تر براي خود ايجاد نمايد. با اين وصف مي‌توان گفت كه اگرچه نورپردازي تغييرات زيادي به خود ديده اما همين توجه و تنوع هميشگي و تلاش دائمي براي ايجاد نور مناسب، نشان از اهميت و تاثير آن بر روح و جسم انسان دارد. در اين نوشتار قرار است فارغ از بحث‌هاي پيچيده، كمي پيرامون تاثير نور بر شادي و روح انسان صحبت كنيم. با ما همراه باشيد.

نور چه تأثيري بر ما دارد؟

اگر به خوابيدن در تاريكي عادت نداشته باشيم بايد يك نور ملايم كه در عين روشنايي مزاحمتي براي چشم ما ايجاد نكند در اتاق خواب وجود داشته باشد. قاعدتاً اين نور از يك لامپ رشته‌اي حاصل نمي‌شود، در مقابل استراحت در يك فضاي تاريك نيز موجب ايجاد حس ترس و هراس مي‌شود! از سوي ديگر در هنگام صرف شام به نوري زياد و وسيع براي روشن كردن فضاي ميز نياز داريم. اين نور را نمي‌توان با چراغ‌هاي كوچك و كم تعداد ايجاد كرد. غذا خوردن در يك فضاي تاريك هيچ لذتي ندارد و جز كلافگي و شكستن ظروف نتيجه‌اي به همراه ندارد.

 همه‌چيز براي اوقاتي خوش در خانواده

هنگام مطالعه كتاب در شب نياز به يك نور وسيع در تمام خانه نداريم، اما نور يك چراغ مطالعه نيز به علت درخشش بيش از حد، كمي ديد ما را دچار مشكل مي‌كند. در نتيجه يا ناچار به روشن گذاشتن لوسترها هستيم و يا مدت كوتاهي پس مطالعه در زير چراغ مطالعه كلافه و خسته عطاي كتاب را به لقايش مي‌بخشيم.

نورپردازي فضاي كار خانگي

هنگام كشيدن نقاشي، خطاطي و ساير كارهاي هنري هم نياز به نوري داريم كه تمام جزئيات كار را براي ما به نمايش بگذارد و فقدان اين نور موجب افزايش خطا و دلسردي شما از نتايج كار مي‌شود. با اين وصف وجود نور مناسب در هر زمان و مكان با كيفيت روحيات و شادي ما از انجام فعاليت‌هاي مختلف در ارتباط است؛ اما سؤال اينجاست كه چه نوري براي چه فعاليتي مناسب است؟

چه نورهاي داريم؟!

شايد با ديدن عنوان بالا از خود بپرسيد مگر نور هم انواع و اقسام دارد؟ پاسخ مثبت است. نور انواع مختلفي دارد كه هر يك وظيفه‌اي جداگانه بر عهده دارند. نخستين و رايج‌ترين نورپردازي كه در تمام خانه‌هاي ايراني به شكلي يافت مي‌شود نور عمومي يا كلي است. اين نور قرار است تمام فضايي كه در اختيار دارد را روشن كند. اين روشنايي براي جلوه بيشتر يا برجسته كردن اشيا مختلف چندان كاربردي ندارد. هرچند اشياي بزرگي مانند مبلمان در چنين روشنايي خود را نمايان مي‌كنند اما ساير اجزاي دكوراتيو مانند تابلوها، شومينه و اوپن آشپزخانه در اين نورپردازي جلوه خود را به شكل كامل نشان نمي‌دهند.

در عين حال نورپردازي عمومي يا كلي نقش مهمي در آرامش، شادي و روابط ما دارند. طبيعتاً يك مكالمه گرم و صميمي در يك نورپردازي روشن شكل مي‌گيرد، خوردن شام نيز در نور كافي و زياد ميسر است. بارها هم پيش آمده كه هنگام دلسردي، ناراحتي يا خستگي در يك عصر جمعه غم‌انگيز چراغ‌هاي خانه را روشن كرده‌ايم. اين‌ها همه نشانه‌اي از تاثير نورپردازي كلي بر شادي و افزايش هيجان ما هستند. از سوي ديگر همين نورهاي كلي مي‌توانند به‌گونه‌اي باشند كه موجبات آرامش و راحتي شما پس از يك روز پرتنش را فراهم كنند. لزوماً كساني كه محيط‌هاي كم‌نور را ترجيح مي‌دهند افسرده نيستند. نور كم پس از فعاليت زياد موجب آرامش و ايجاد حس امنيت مي‌شود و تنها يك سليقه شخصي به شمار مي‌رود. نور عمومي با قابليت تنظيم شدت نور مي‌تواند چنين فضايي را براي شما ايجاد كنند. هرچند در عين حال ساير روش‌هاي نورپردازي نيز براي اين كار مناسب هستند. همانند سال‌هاي دور، نورپردازي عمومي همچنان بر عهده لوسترها و لامپ‌هاي بزرگ است هرچند كه شمايلي جديدتر به خود گرفته‌اند.

نورپردازي موضعي در آشپزخانه

شيوه دوم نورپردازي نور موضعي است. بايد اعتراف كرد اين شيوه در تمام نقاط خانه به‌طور يكسان مورد توجه قرار نمي‌گيريد. آنچه از نورپردازي موضعي در ايران بيشتر شناخته مي‌شود نورهاي به كار رفته در آشپزخانه يا سرويس بهداشتي است؛ اما اين نورها چه تأثيري بر شادي انسان مي‌گذارند؟! مطالعه، آشپزي، نوشتن، دوختن و انجام كارهاي ظريف هنري از جمله فعاليت‌هايي هستند كه به نور زياد احتياج دارند و وجود سايه، ديد كافي براي انجام آنها را از ما مي‌گيرد. به‌طور معمول نورپردازي موضعي تمركز شما براي انجام كارهاي مختلف را افزايش مي‌دهد و در نتيجه احتمال بروز خطا به كمترين مقدار ممكن كاهش مي‌يابد. همين امر در افزايش نشاط و سرعت عمل ما نقش به سزايي دارد. نورپردازي موضعي در اغلب اوقات در تركيب با نور كلي استفاده مي‌شود تا از درخشش و خيره‌كنندگي آن كاسته شود و در طولاني‌مدت موجب ضعف قوه بينايي نگردد. نورپردازي به كار رفته در زير كابينت‌هاي بالايي، چراغ‌هاي نصب‌شده در بالاي جزيره‌هاي آشپزخانه و نورهاي كنار ميز توالت همگي بخشي از نورپردازي موضعي در دكوراسيون داخلي به شمار مي‌روند.

دسته سوم از نورپردازي با نام تأكيدي بيشتر با هدف افزايش جلوه اشيا به كار مي‌رود. در دكوراسيون داخلي چيزي به‌اندازه محو شدن اسباب و لوازم گران‌قيمت و دكوراتيو رنج‌آور نيست و نورپردازي تأكيدي راهي براي افزايش جلوه محيط و رضايت شما از دكوراسيون داخلي محسوب مي‌شود. در اين شيوه، نور چراغ‌ها به شكل متمركز و كانوني بر بخش‌هايي كه علاقه داريد تابيده مي‌شود. از اين روش بيشتر براي روشنايي قاب عكس‌ها، كارهاي هنري و قفسه‌هاي كتاب استفاده مي‌شود.

نورپردازي‌هاي كلي، موضعي و تأكيدي اگرچه با اهداف دكوراتيو صورت مي‌گيرند اما طبيعتاً براي افزايش ادراك بصري استفاده مي‌شوند. در مقابل نورپردازي دكوراتيو معمولاً در ديد بصري ما دخل و تصرفي ايجاد نمي‌كنند و به جلوه بيشتر اشياي ديگر منجر نمي‌شود بلكه اين شيوه از نورپردازي قرار است خود يك عنصر دكوراتيو و خيره‌كننده در طراحي داخلي منزل شما باشد. پس واضح است كه در نورپردازي دكوراتيو سايه‌ها و رنگ‌ها حرف نخست را خواهند زد و شدت نور مسئله‌اي خالي از اهميت است.

 

نورپردازي دكوراتيو

اين شيوه از نورپردازي به مدل‌هاي خاصي خلاصه نمي‌شود. تقريباً هر نوري در محيط كه توجه شما را به خود جلب مي‌كند به شكلي دكوراتيو محسوب مي‌شود؛ اما در اين ميان رنگ‌ها از اهميت بالايي برخوردارند و بر شادي و آرامش ما تأثيرگذارند. در حالي كه نورپردازي كلي و موضعي عمدتاً از تركيب نورهاي آفتابي و مهتابي شكل مي‌گيرند در نورپردازي دكوراتيو به استفاده از رنگ‌هاي ديگر تأكيد مي‌شود. اگر به دنبال يك محيط آرامش‌بخش هستيد بايد به سراغ رنگ‌هاي سرد مانند آبي برويد. اين رنگ‌ها معمولاً در دكوراسيون اتاق خواب با توجه به كاربري آن مورد استقبال قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر براي ايجاد هيجان و شادي بيشتر رنگ‌هاي گرم مانند نارنجي و قرمز توصيه مي‌شود. هرچند استفاده زياد از اين رنگ‌ها موجب افزايش استرس و فشار خون مي‌شود و با اين وصف قابل پيش‌بيني است كه نورپردازي دكوراتيو به شكل محدود و گزينه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

نورپردازي با شمع

كمتر كسي را پيدا مي‌كنيد كه به شمع علاقه‌اي نداشته باشد. شمع يك جلوه متمايز از نورپردازي است و شايد تنها عنصر نوراني باشد كه از گذشته‌هاي دور براي ما به يادگار مانده است. شمع‌ها سمبل غم، شادي، عشق و احساسات خالص دروني انسان‌ها هستند و با همين اهداف نيز مي‌توانند در دكوراسيون منزل استفاده شوند. از سوي ديگر به‌كارگيري شمع در دكوراسيون داخلي از لحاظ هزينه بسيار مقرون‌به‌صرفه است. همچنين تنوع شكل و اندازه آنها نيز موجب شده تا بتوانيد از آنها در هر جاي خانه اعم از ميز ناهارخوري، اوپن آشپزخانه، بالاي شومينه و ميزهاي عسلي استفاده كنيد.

شمع‌ها علاوه بر نور طبيعي كه ايجاد مي‌كنند با رنگ خود نيز بر روحيات شما تاثير مي‌گذارند. شمع‌هايي به رنگ‌هاي آبي يا سبز آرامش‌بخش هستند و براي استفاده در اتاق خواب توصيه مي‌شوند. شمع‌هاي نارنجي، زرد و قرمز نيز جوي شاد و سرزنده را در محيط ايجاد مي‌كنند و براي فضاي نشيمن و ميهماني‌ها مناسب هستند. اگر هم اهل مديتيشن باشيد شمع‌هايي به رنگ صورتي و بنفش مي‌توانند در افزايش تمركز به شما كمك كنند. رنگ بنفش يك رنگ لوكس و تجملي است كه در تركيب با رنگ سفيد جلوه بيشتري از خود نشان مي‌دهد.

افزون بر نورپردازي متفاوت و تنوع رنگ، رايحه دلپذير شمع‌هاي عطري از ديگر ويژگي‌هاي نورپردازي با آنها به شمار مي‌رود. با اين وصف، استفاده شمع در دكوراسيون داخلي به معناي همان يك تير و چند نشاني است كه با هزينه‌اي بسيار كم حاصل مي‌شود.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۲۸:۰۲ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 18
دیروز : 9
افراد آنلاین : 1
همه : 1846
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب