مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

نمايشگاه لوستر

درطي هفته ي طراحي ميلان 2016 ، كمپاني Lasvit با ارائه اي دراماتيك از كارهاي منحصربه فرد و معاصر ، كاخ تاريخي Serbelloni را  روشن نموده و  به  تجربه و مهارتهاي استادكاران شيشه گر را به نمايش گذاشته است.

كاخ سربلوني (Palazzo Serbelloni) كاخي باشكوه به سبك نئوكلاسيسم است كه براي ستاره شناسي به نام سربلوني در سال 1770 با كتابخانه اي داراي 75هزارجلد كتاب بنا شده است.كمپاني جوان Lasvit اهل چك ، 4 لوستر كريستالي با  كريستالهاي خاص Bohemian مربوط به اواخر قرن 18 موجود در اتاق ويژه ي اين كاخ به نام بال ناپلئون " اتاقي كه ناپلئون بناپارت در زمان حضورش در ميلان در آن اقامت داشته است "   را تعمير و ترميم نموده است.

دولوستر كريستالي بزرگ ديگر واقع در لابي اتاق ناپلئون و نيز دو لوستر مشابه اين دو با مقياسي كوچكتر واقع در سالن Gian Galeazzo با بيش از 40 بخش و 1000 جز نيز توسط اين كمپاني ترميم شده اند.

پروژه بازسازي توسط Lasvit تركيبي از 3 تكنيك ساخت شيشه است كه عبارتند از:توليد و جابگزيني كريستالهاي دست ساز بهم تابيده شده،دميدن دستي و برش قطعات، ذوب كردن و برش قطعات درگير به منظور بازسازي نورهاي دراماتيك و بازگرداندن جلوه ي اصلي به آنها.

مي توان گفت هدف از احياي لوسترها ، حفظ بخشهاي اصلي با وجود ردپاي تاريخي و خراش و آسيب ديدگي در آنها بوده است .به منظور اطمينان از اينكه شخصيت لوسترها حفظ شده و به آنها آسيبي نرسيده لوسترها برچيده  و به جمهوري چك جايي كه به نظر مي رسد اولين بار در آنجا متولد شده اند انتقال داده شد و بدين ترتيب چرخه ي خلاق و تاريخي آنها كامل گشت.

علاوه بر پروژه ي احياي لوسترها ، نمايشگاهي تحت عنوان  Via Lucis از كارهاي هنرمنداني به نام هاي  Maurizio Galante , Andrefu , Moritz Waldemeyer و طراحان جوان ديگري با چاشني نئوكلاسيك و پيچ و تابهاي طراحي معاصر و با بهره گيري از دانش و هنر شيشه گران كمپاني Lasvit در اين كاخ به نمايش گذاشته شده است.

Moritz Waldemeyer سعي كرده است كه سنت ساخت لوستر را سازماندهي كند.وي لوستري را به كمك بلوكهاي شيشيه اي الماس مانند درست مانند يك جواهر خلق نموده است .بهتر است بگوييم اين لوستر تركيبي از اجزاي منظم ، شفاف و هندسي براي رسيدن به كل واحد است و در مجموع با وجود منبع نور در هر قطعه ، جلوه ي نوري بي انتهايي ايجاد شده است.

Maurizio Galante دوره ي نئوكلاسيك را يك دوره ي عاشقانه دانسته و با خطوطي نرم و اشكالي ساده تفسيرنموده است .با وجود اينكه لوستر طراحي شده توسط وي به خطوط تاريخي خود وفادار مانده اند اما استفاده از لوله هاي شيشه اي بياني معاصر و مدرن به آن بخشيده است.اين طرح تلاشي براي ايجاد ارتباط ميان گذشته و آينده است.

Lollipop نام لوستر زيبايي است كه توسط Boris Klimek و با الهام از آب نبات چوبي محبوب كودكان طراحي شده است. هر چراغ به كمك صفحات شيشه اي آمورف ساخته شده است. "در فيزيك ماده چگال جامد آمورف، اَريخت يا بي‌ريخت، جامدي است كه در آن اجزاي تشكيل‌دهنده (اتم‌ها/مولكول‌ها) برخلاف مواد بلورين نظم بلنددامنه نداشته و فقط نظم كوتاه‌برد دارند."اين مجموعه ي زيبا شامل چراغ تك ، چراغ روميزي و چراغ آويز مي باشد.

 

Jacub Berdych بياني معاصر از لوستر محبوب در زمان سلطنت ماريا ترازا را ارائه نموده است.هنگام توليد و تزيين هركدام از اين لوسترهاي منحصر به فرد ، Berdych پروسه ي قبل از برش نهايي و پرداخت را متوقف كرده و شيشه ي فشرده را در حالت خام كه شامل لبه هايي گران باراست نمايش داده است.با انجام اين كار طراح جوان حس شيشه اي را كه در معرض گرما و فشار قرار گرفته اسيركرده و حس حركت را در آن حفظ و تقويت نموده است.اثر نهايي با استفاده از تكنيكهاي پوشش فلزي شيشه  ، عمق و درخشش و نمايشي رنگين كماني يافته است.اين اثر از تكنيك ساختي  عالي در عين سادگي برخورداراست.

 leon jakimič موسس و رييس كمپاني Lasvit مي باشد.

 

در دانشنامه ويكي‌پديا آمده است كه Ossury محل امانت گذاردن استخوان و اسكلت‌هاي انساني است. در گذشته از استخوان‌هاي مردگان در اماكن و ساختمانهاي مذهبي به عنوان روشي براي نشان دادن شكوه و افتخار مردگان استفاده مي‌شد. ظهور عمده اين گرايش پس از فراگيري طاعون بود. از آن جا كه در آن شرايط فضاي كافي در گورستان‌ها وجود نداشت، نگهداري استخوان‌ها در كليساها و دخمه‌ها به عنوان رسمي جديد آغاز شد. ديوارها، ستون‌ها، برج‌ها، محراب و يا حتي لوسترهاي مختلفي با اين استخوان‌ها ساخته شده است. اين استخوان‌ها كه غالبا جمجمه هستند به راهبان، اشراف، قربانيان بيماري‌ها و هم‌چنين دوشيزگان باكره تعلق دارد.شايد درك اين‌كه چرا ossuray به عنوان يكي از جاذبه‌هاي گردشگردي شناخته مي‌شود براي بسياري دشوار باشد، ولي واقعيت اين است كه بازديد از اين اماكن لزوما به معناي گرايش‌هاي بيمارگونه و ناشي از ناراحتي‌هاي رواني نيست. در واقع ديدن اين اماكن بسته به خلقيات بازديدكننده مي‌تواند يك تجربه شگفت‌انگيز يا دلسرد كننده باشد. اما قدر مسلم اين كه در وراي اين مواجهه مخوف با سرنوشت كه در حين ديدن اين استخوان ها تجربه مي‌شود، حسي از تعالي و جريان زندگي درك خواهد شد كه شايد ارزش اين تجربه را داشته باشد.

 

استودان سدلك (Sedlec Ossuary)،يك كليساي كوچك كاتوليك، ساخته شده در پايين گورستان كليساي همه‌ي قديسان در سدلك، واقع در حومه‌ي كوتناهرا در كشور جمهوري چك مي‌باشد و يكي از 12 ميراث جهاني يونسكو در جمهوري چك است.اين نيايشگاه به سبك گوتيك ساخته شده و با استخوان‌هاي ۴۰۰۰۰ انسان، تزئين شده است. سالانه بيش از ۲۰۰ هزار نفر توريست از اين مكان بازديد مي‌كنند.بر طبق روايات، بعد از سال ۱۵۱۱ استخوان‌هاي انباشته شده، توسط يك راهب نيمه‌كور به صورتي مرتب در كليسا چيده شد. بين سال‌هاي ۱۷۰۳ تا ۱۷۱۰ ميلادي، ورودي جديدي ساخته شد و تعميراتي در بنا صورت گرفت. در سال ۱۸۷۰ ميلادي منبت‌ كاري به نام Frantisek از سوي خانواده‌ي شوارتزنبرگ استخدام شد تا كليسا را با استخوان‌ها تزئين كند؛ كه اين تزئينات تا به حال در اين كليسا موجود است.مدير خلاق Lasvit جهت اداي احترام به Frantisek  با حك اسكلت بر روي شيشه لوستر زيبايي را به نام" يادگاري موري" خلق كرده است.يادگار موري نماد تولد و مرگ است.قطعات كوچك با شيشه تحت فشار و قطعات بزرگتر شيشه دميده شده اند و با زنجيره از استخوان به يكديگر متصل شده اند كه نشاني از فناناپذيري مي باشد.

Tac/Tile نام مجموعه اي است كه توسط André Fu طراحي شده است.اين مجموعه شامل چراغ روميزي و آويز مي باشد.اين مجموعه با الهام از سقف معابر شهري چك ،كاشيهاي سقفهاي سنتي چيني ساخته شده است.

 

 در سال 1787 ميلادي در ساحل رودخانه Moldau  در جمهوري چك نوعي شيشه طبيعي شفاف و به رنگ سبز پيدا شد كه نامش  مولداويت  گذاشته شد . اين كاني  غير بلورين مي باشد.در ارتباط با منشاء مولداويت فرضيه هاي گوناگوني وجود دارد كه دو فرضيه اهميت بيشتري دارند فرضيه اول اين است كه مولدايت از فضاي بيروني جو  به كره ي زمين وارد شده و پس از عبور از اتمسفر ، ذوب و شكل خاص و بافت سطحي ويژه ي خود را يافته است .فرضيه ي دوم برخورد يك شهاب سنگ بزرگ كه باعث ذوب و پراكندگي صخره هاي پيرامون محل برخورد شده است ، را باعث تشكيل  مولداويت  دانسته است جلاي شيشه اي و شيار ها مشابه با خورندگي حاصل از فرسايش ، شكل ويژه سطح خارجي  مولداويت است . اين كاني در جمهوري چك و نيز تايلند يافت شده و اعتقاد عمومي بر اين است كه اين كاني زيبا دور كننده ي شيطان است .

اين بيان كهكشاني توسط طراحان Lasvit به نامهاي Petra Krausova ، Libor sostak تحت تاثير مولداويت طراحي شده است.اين مجسمه ي هنري بزرگ با استفاده از 1500قطعه ي شيشه اي دميده شده سبزرنگ ساخته و براي آن 7 حالت مختلف پخش نور به كمك LED برنامه ريزي شده است.مي توان گفت اين بيان هنري آميزه اي  از تاريخ باستان ، طبيعت و تكنولوژي مدرن مي باشد.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۱۴:۴۴ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 10
دیروز : 10
افراد آنلاین : 1
همه : 1684
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب