مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

كاربرد تخته ملچ در طيف وسيعي از ساختار هاي چوبي ريز و درشت ديده مي شود. آن چيزي كه موجب مي ‌شود تا چوب ملچ به عنوان چوبي مناسب در صنايع كار با چوب مورد پسند قرار گيرد، برخي از ويژگي هاي مطلوب چوب ها است كه چوب ملچ همگي آن ويژگي ‌ها را همزمان دارد. در ادامه به تشريح ويژگي ‌هاي مطلوب چوب ملچ مي پردازيم.

كاربرد تخته ملچ در صنايع متنوع چوبي 

چوب ملچ از جمله چوب هاي خوش ساخت و نقش پذير در جمع چوب ها مي باشد. چوبي كه براي اهل چوب به عنوان استحكام در كنار زيبايي ياد مي ‌شود. اين خوش ساخت بودن در چوب ملچ باعث شده تا كاربرد تخته ملچ را بتوان به طور وسيع در بسياري از صنايع وابسته به چوب شاهد باشيم.

چوب ملچ، چه طور چوبي است؟

چوب ملچ، چوب درختان نارون مي باشد كه داراي رنگ قهوه اي روشن است. البته اين رنگ قهوه اي در مغز چوب به رنگ تيره تري گرايش پيدا مي كند كه همين جا به جايي رنگ ها در سطح بيروني تا مغز چوب از مهم ترين ويژگي هاي جذاب چوب ملچ مي باشد. اين چوب در هنگام تخته شدن، رنگ بندي بسيار جذاب و دلنشيني دارد كه مي ‌تواند آن را به جهت استفاده در كاربرد هاي دكوراسيوني و زيباسازي محيط مطلوب نمايد.

چوب ملچ در عين زيبايي، بسيار خوش ساخت مي باشد و با توجه به ويژگي تورق عالي اي كه دارد از آن به طور وسيع در صنايع توليد روكش هاي چوبي استفاده مي شود. اين ورق شدن عالي موجب مي ‌شود تا از چوب ملچ در توليد ديوارپوش هاي چوبي و هم چنين ساخت تخته هاي چند لا استفاده بشود.

در نگاهي خارج از شكل ظاهر و رنگ بندي جذاب چوب ملچ بايد به استحكام بالاي اين چوب اشاره كرد. چوب ملچ، چوبي با دوام بسيار بالا است كه در عين اين ماندگاري از مقاومت بالايي برخوردار است. قدرت خمش مطلوبي دارد و در مقابل آب به سادگي دچار فرسايش نمي‌ شود، اين ويژگي هاي بارز در چوب ملچ باعث شده تا از آن در صنعت قايق سازي كه قطعاً در پس بهترين نوع چوب خواهد بود، استفاده بشود. بيشتر ساختار فيزيكي تخته ملچ است كه موجب شده است شاهد كاربرد تخته ملچ در كاركردهاي متنوعي باشيم.

كاربرد تخته ملچ

هر چوبي مي تواند در طيف وسيعي از كاربرد ها مورد استفاده قرار گيرد. اما هر چوبي نمي تواند در هر كاربردي بهترين كيفيت و كارايي را نشان بدهد. استفاده از چوب هاي غير تخصصي در امور تخصصي صنايع چوب، اگر چه در نهايت به توليد محصول مورد نظر خواهد انجاميد، اما از محصول نهايي نمي توان انتظار كارايي بالا در كنار كيفيت مطلوب را داشت.

معدود چوب هايي هستند كه مي توانند در چندين صنعت متفاوت چوبي كارايي و كيفيت مطلوب و مورد نظر را تامين نمايند كه از آن جمله چوب ملچ مي باشد.

كاربرد تخته ملچ به جهت همين انعطاف بالا در استفاده ي متنوع است كه در بازار هاي امروز بسيار مهم و تاثيرگذار شده است. از جمله مهمترين كاربرد تخته ملچ مي توان به موارد زير اشاره كرد.

·        قايق سازي: قابليت تورق بالا در كنار قدرت خمش مطلوب و تحمل ضربه هاي سنگين، چوب ملچ را به يك چوب مناسب براي ادوات چوبي متحرك و پر كشش از جمله قايق سازي تبديل كرده است. وقتي قرار به ساخت يك قايق باشد بايد چوبي انتخاب شود كه در عين تحمل بالا در مقابل فرسايش آب، قدرت خمش مناسب و تحمل ضربه هاي سنگين را داشته باشد. ويژگي‌ هايي كه قايق سازان را به كاربرد تخته ملچ تشويق مي كند.

·        صنايع روكش سازي: چوب هاي متعددي را به منظور ساخت روكش و كف پوش به كار مي برند. اما در يك بررسي اجمالي به راحتي متوجه خواهيد شد كه تمامي اين چوب ها از مشخصات فيزيكي كم و بيش يكساني برخوردار هستند. از جمله اين مشخصات فيزيكي مي توان به تورق، زيبايي در پرداخت، استحكام و تحمل ضربه بالا در كنار مقاومت در برابر فرسايش ياد كرد.  از اين رو تورق عالي در كنار زيبايي، چوب ملچ را اولين گزينه به جهت ساخت روكش هاي چوبي تبديل كرده است. اين ويژگي ‌ها در كنار تحمل ضربه ي مناسب و مقاومت در مقابل فرسايش آب موجب اين انتخاب خواهد بود.

·        صنعت ساختمان هاي چوبي: از هر چوبي نمي‌ توان در ساختمان هاي چوبي استفاده كرد، چوب مناسب به جهت استفاده بايد ارزان باشد و در عين حال سبك و هم چنين مقاومت و استحكام مطلوبي داشته باشد. تحمل خمش و مقاومت در برابر فرسايش آب و رطوبت نيز از ويژگي هاي مهم آن مي باشد. چوب ملچ از جمله چوب هايي است كه مي تواند با توجه به ويژگي هاي ظاهري و فيزيكي اش به خوبي در زمينه ساخت خانه هاي چوبي كارآمد باشد.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۶ تير ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۵۳:۰۴ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 14
دیروز : 13
افراد آنلاین : 2
همه : 1882
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب