مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي
 

خلاقيت و نوآوري در نورپردازي توسط ليندزي آدلمن

دست اندركاران مبلمان و دكوراسيون به اجماع معتقدند كه تمامي جنبه هاي دكوراسيون در ايران يكنواخت رشد ننموده است و بحث در علل و عوامل اين رشد ناهمگون نيز بسيار است و اختلاف عقيده هم در خصوص اينكه رده بندي اين رشد چگونه است ، وجود دارد ، اما در اينكه رده اول اين رشد ،مبلمان اداري و رده آخر براي نورپردازي است ، تقريبا همه متفق القول هستند . در اين خصوص سخن بسيار است اما در اين مختصر مي خواهيم از مواردي كه اخيرا در آمريكا در خصوص نورپردازي مطرح شده است ، استفاده كنيم، شايد كه ريشه هاي اين عقب ماندگي در بحث نور را بكاويم و در حد امكان طراحان عزيز و دانشجويان معماري و طراحي را به سمت اين مبحث رهنمون شويم . به اين منظور به طرح نظرات يكي از طراحان جوان و خلاق در خصوص مفاهيم اصلي نورپردازي و چگونگي خلق كالاهاي جديد در مبحث نور مي پردازيم.

 طراحي كالايي براي نورپردازي با طراحي يك مبل ، ميز و يا صندلي بسيار متفاوت است ، به اين دليل كه نور تاثير بسياري بر كليه كالاهاي اطرافش مي گذارد در صورتي‌كه ساير كالاها تاثير كمتري بر اطراف خود دارند . در طراحي نورپردازي آزادي عمل بسيار است و نيازي به آموزش هاي پيچيده نيست ، ضمن آنكه به نظر كاري مفرح و خود انگيخته مي رسد و راه درست و غلط نيز از قبل مشخص نيست و خلاصه آنكه فضا باز است و امكان خلاقيت فراهم مي باشد .

ليندزي آدلمن(Lindsey Adelman) يك طراح صنعتي صاحب تجارت موفق است. تمركز او بر توليدات نورپردازي است اما اخيرا دست به توليد جواهر و لباس نيز زده‌است. كارهاي او سرشار از خلاقيت‌اند ، وي در كارهاي خود از طبيعت الهام مي‌گيرد و هنر دستي را با دقت دستگاه تلفيق مي‌كند. محصولات او در استوديو اش در منهتن طراحي و ساخته و پرداخته مي‌شوند. شيفتگي او به نورپردازي هنگامي كه در مدرسه طراحي رود آيلند درس مي خواند آغاز شد ، او قبل از آنكه استوديوي طراحي خود را با لذت و شوق راه اندازي كند ، با ديويد ويكس يكي ديگر از پيشروان مبحث نور در نيويورك شروع به كار كرد و چند سالي در كنار او تجربه آموخت.

آدلمن مي گويد : "نورپردازي از اين جهت براي من جالب است كه نور عنصر غير مادي است و تاثير فرد در فرم دادن به مواردي كه قابل لمس نيست ، بسيار بيشتر است." همچنين او معتقد است به دليل آنكه مواد اوليه بكار گرفته شده در ساخت كالاهاي نورپردازي نسبتا آسان و ارزان قيمت مي باشد بسياري از جوانان طراح مي توانند به اين سمت روي آورند .

آدلمن اضافه‌مي‌كند :" يك بچه هم مي تواند وسائل نورپردازي را بسازد زيرا كه برق تشكيل شده است از قطب مثبت و قطب منفي كه بوسيله يك پريز و بست اتصال به هم متصل مي شوند ." او در حقيقت به ميزان آزادي طراح در ارائه طرح كالا در بخش نورپردازي اشاره مي كند و مي گويد كه نه آموزش خاصي نياز است و نه خيلي گران است و در نهايت نتيجه مي گيرد كه با كمي تجربه در آشنائي با نور و دارا بودن خلاقيت مي توان يك طراح پيشرو در زمينه نورپردازي بود . بايد اضافه كرد با سرعت پيشرفت در تكنولوژي هاي زير بنائي نور ، همچون LED امكانات نيز روز به روز بيشتر مي شود و طراح براي آنكه بتواند به روزترين ابزار را براي انجام طراحي هاي خلاقانه به كار گيرد ، مي بايد كه اطلاعات مربوط به اين پيشرفت ها را به سرعت در اختيار داشته باشد تا به اين ترتيب بتواند آخرين پيشرفت هاي تكنولوژي را به خدمت خود بگيرد.

در صورت كمترين آشنائي با توليد لوازم نورپردازي اذعان خواهيد نمود كه مطالب بيان شده فوق صحيح است و طراحي يا توليد نمونه هاي جديد نيز كمتر به موارد فني وابستگي دارد و تنها همانگونه كه ذكر شده به خلاقيت و شجاعت نياز است و البته كمي تجربه و اطلاعات . حال دليل آنكه در زمينه نورپردازي مدرن در كشورمان پيشرفت چنداني حاصل نشده است چيست ؟ چگونه است كه در بخش هاي نورپردازي عمومي از جمله وسائل نورپردازي ميادين و خيابان ها و به طور كلي اماكن عمومي پيشرفت هاي مناسبي انجام گرفته ، اما در مبحث نور پردازي مدرن خانگي و محيط هاي بسته چنين نيست . اميد است با طرح چنين مباحثي ، گرايش عمومي در اين بخش بيشتر شده و به تدريج با افزايش تعداد رشته هاي دانشگاهي و تربيت اساتيد، انگيزه جوانان نيز جهت آموختن اين رشته بيشتر و بيشتر شود و طرح اين مباحث مقدمه اي گردد تا به تدريج تعادلي در اين زمينه ايجاد شود . به نحوي كه هر يك از دوستان آرشيتكت و دكوراتور ديگر همواره گرفتار تهيه امكانات مورد نياز جهت بخش نورپردازي پروژه ها نباشند ، چرا كه مي دانيم امروزه اگر هم با مشكلات فراوان در بخش نورپردازي چند موردي در بازار يافته شود ، مسلما وارداتي است ونه كاملا منطبق با آنچه كه طراح در ذهن دارد و به دنبالش مي گردد . در صورتيكه مي دانيم كه در زمينه توليد عناصر نورپردازي ، همانگونه كه ذكر شد نه تكنولوژي بالائي مورد نياز است و نه مواد اوليه اي كه در دسترس نباشد و در بعد نيروي انساني نيز جوانان خوش فكر و خلاق بسيارند . كمبود ، اولا درباور اين است كه مي توانيم و ديگر ايجاد تشويق و گرايش در گروههاي جوان و هم ايجاد دوره هاي آموزشي مختلف كه در مجموع حركت اوليه در جهت گرايش نوين در اين زمينه ايجاد گردد ، چرا كه زير بناهاي سنتي در توليد لوستر و چراغ هاي تزئيني سالهاست كه در كشورمان موجود است و تنها به نگاهي نو در اين بخش نياز داريم.

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۴:۲۶ ] [ معين ويژه ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 27
افراد آنلاین : 1
همه : 1857
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب